O grach z Kickstartera i przyszłych recenzjach


O Kickstarterze mówi się różnie, zazwyczaj wypowiedzi na jego temat można podzielić na trzy kategorie: “korzystam z Kickstartera”, “Kickstarter to zło, bo…” i tutaj zwykle następuje lista zarzutów oraz “a co to jest Kickstarter?”.

Jeśli należysz do ludzi reprezentujących ten ostatni obóz, już spieszę z wyjaśnieniem. Kickstarter to platforma, na której zwykli ludzie oraz małe i czasami też większe firmy prezentują swój pomysł na produkt lub usługę, oferując nam, czyli potencjalnym klientom możliwość wsparcia ich pieniędzmi. Prawidłowym pytaniem będzie w tym przypadku: po co mam komuś płacić, żeby mógł coś sprzedać innym? Otóż większość, o ile nie wszystkie kampanie prowadzone na Kickstarterze mają wyznaczone progi finansowe, których spełnienie działa jak zakup przedpremierowy. Dla przykładu, możemy wystartować kampanię na planszówkę, w której dajemy ludziom możliwość wsparcia nas dowolną kwotą, ale jeśli ktoś wpłaci ponad 100$, otrzyma od nas też darmową kopię gry w dniu jej premiery.

Jeśli ktoś z was zastanawia się dlaczego w takim razie nie poczekać na ukończenie produkcji i po prostu kupić gotowy produkt, to tutaj powody są dwa (poza wspieraniem pomysłowych biznesów). Po pierwsze czasami to co jest wydawane za pomocą Kickstartera, nie będzie dostępne w żaden inny sposób. Tutaj znowu posłużę się przykładem planszówek. Projektując i finansując grę przez Kickstartera, sprzedajemy ją ludziom, którzy w trakcie kampanii wsparli nas odpowiednią sumą pieniędzy, jednak nie jest to równoznaczne z tym, że dana gra będzie później dostępna sklepach. Żeby do tego doszło, twórca lub twórcy muszą podpisać umowę z wydawnictwem lub samemu wydać swój produkt, co dzieje się stosunkowo rzadko. Po drugie ekskluzywne bonusy. Nawet jeśli gra trafi po wszystkim do dystrybucji, zazwyczaj są to wersje podstawowe, lub okrojone poprzez np. zamienienie figurek na kartonowe standy, podczas gdy najchętniej finansowane projekty, bardzo często są wypchane dodatkowymi komponentami, które nie będą dostępne w żaden inny sposób.

Najczęstsze zarzuty pod adresem Kickstartera i w zasadzie wszystkich innych platform crowdfoundingowych, to kupowanie rzeczy, których nie można zobaczyć ani ocenić ich jakości, kupowanie czegoś co dostaniemy po długim czasie oczekiwania, bez gwarancji dotrzymania terminu oraz brak wsparcia ze strony serwisu jeśli sprzedawca nie dotrzyma swojej części umowy. To ostatnie jest chyba największym problemem, bo Kickstarter nie ponosi żadnej odpowiedzialności za przypadki kiedy twórca nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Jak można się spodziewać, zdarzały się tak scamy jak i po prostu nieudane kampanie, jednak jest to stosunkowo rzadko spotykane. 

Dla wielu największym minusem jest problem z terminami, bo co innego jeśli kupujecie grę poprzez wsparcie kampanii, która zakłada, że wysyłka nastąpi za rok, a co innego jeśli po tym roku wciąż otrzymujecie informacje, że autorzy wprowadzają kolejne usprawnienia i informują o kolejnych opóźnieniach. Cóź, korzystając z Kickstartera trzeba się nastawić na takie sytuacje. Z gier, które my wsparliśmy, tylko dwie łatwe w produkcji karcianki do nas dotarły do tej pory, natomiast wszystkie większe produkcje są opóźnione o miesiące. Swoją rolę w tym miał też niestety koronawirus, więc zazwyczaj ciężko ocenić w jakim stopniu winę ponoszą twórcy.

Poniżej znajdziecie rozpiskę kampanii, które wsparliśmy posortowane według oryginalnej przewidywanej daty dostawy. To gry, których unboxingów i recenzji możecie się spodziewać w przyszłości na blogu:


Tainted Grail: The Fall of Avalon - oryginalna data wysyłki: 08.2019 (wersja anglojęzyczna) 11.2019 (wersja polska). Angielska wersja już została rozesłana, podczas gdy polska, według najnowszych informacji będzie wysyłana dopiero w połowie lipca. Awaken Realms robi jedne z najlepszych gier na Kickstarterze, ale nie da się ukryć, że jesteśmy rozczarowani procesem tłumaczenia, tym bardziej, że akurat na ten projekt koronawirus nie wpłynął (a przynajmniej na jego pierwszą część, bo dodatki są produkowane oddzielnie). 


Tidal Blades - Heroes of the Reef - oryginalna data wysyłki: 10.2019. Produkcja ma być zakończona w maju, data wysyłki przewidywana jest na sierpień/wrzesień tego roku.


Carnival Zombie - Second Edition - oryginalna data wysyłki: 11.2019. W ostatniej aktualizacji z kwietnia pisali, że przesunięte do "za kilka miesięcy" ale nie wiadomo dokładnie. Niestety to jeden z projektów, które traktujemy jako potencjalnie ryzykowne, bo druga edycja już wydanej gry okazuje się pochłaniać zadziwiająco dużo czasu na przygotowanie komponentów od zera... Jak widać miała być wysyłana końcem zeszłego roku, podczas gdy twórcy w jednej ze stosunkowo nielicznych aktualizacji z pierwszego kwartału tego roku informowali o... wprowadzaniu zmian w modelach 3D figurek. Mamy nadzieję, że gra jednak do nas dotrze, mimo dużego opóźnienia.


Valor & Villainy: Minions of Mordak - oryginalna data wysyłki: 01.2020. Końcem maja ma się pojawić nowa aktualizacja mówiąca o przesłaniu projektu do produkcji i szacowanej dacie wysyłki. Na razie wiemy tyle, że niedawno przyszedł mail z prośbą o potwierdzenie adresu dostawy. Projekt z opóźnieniem, ale twórcy (ci sami z resztą, którzy robią Tidal Blades) w obszernych aktualizacjach informują ludzi o wszystkich problemach i sukcesach w procesie.


Dark Rituals: Malleus Maleficarum - oryginalna data wysyłki: 01.2020. W maju pliki z projektem zostały wysłane do produkcji. Przewidujemy wysyłkę na koniec lata lub początek jesieni. Spore opóźnienie i aktualizacje zawierające niewiele konkretów odnośnie procesu produkcji gry nie napawają do pozytywnych nastrojów. Liczymy na to, że gra dotrze do nas bez problemów, jednak jest małe prawdopodobieństwo, że będziemy chcieli wspierać w przyszłości to studio.


Etherfields Board Game - oryginalna data wysyłki: 03.2020, przewidywane opóźnienie do 03.2021 dla pierwszej fali wysyłek (podstawowa wersja gry i niektóre dodatki) i 02.2022 dla drugiej (pozostałe dodatki). Awaken Realms też ucierpiało na problema z koronawirusem, jesteśmy jednak spokojni o to, że gra do nas dotrze i będzie dobrej jakości. Miejmy nadzieję, że tym razem nie będzie już takich problemów z tłumaczeniem jak w przypadku Tainted Graila.


Bloodborne: The Board Game - oryginalna data wysyłki: 05.2020, opóźnione przynajmniej do 08.2020. W tym akurat wypadku jesteśmy spokojni o to, że gra do nas dotrze i że prawdopodobnie będzie całkiem nieźle wykonana, bo CMON czyli studio, które za nią stoi jest jednym z największych o ile nie największym twórcą planszówek na Kickstarterze, znanym też z gier, które są dostępne w regularnej sprzedaży jak Zombicide lub Szeryf z Nottingham.


Middara: Unintentional Malum - The Complete Trilogy - oryginalna data wysyłki dla pierwszej fali (podstawowa wersja gry + drobne dodatki): 05.2020. Opóźnienie w wysyłce szacowane jest na jesień 2020.


Devil May Cry™: The Bloody Palace - oryginalna data wysyłki: 07.2020, twórcy informują, że opźnienie jest bardzo niewielkie i przewidują, że wysyłka nastąpi w lipcu lub sierpniu tego roku.


5-Minute Mystery - oryginalna data wysyłki: 09.2020. Opóźnienia brak, co jest w sumie bardzo prawdopodobne, bo 5-Minute Mystery składa się w znacznej większości z kart, a karcianki jak do tej pory nie miały problemów z produkcją. Trzymamy kciuki, bo w zestawie ma przyjść też 5-Minute Dungeon, więc możecie się spodziewać dwóch różnych recenzji ;)


Divinity Original Sin the Board Game - oryginalna data wysyłki: 10.2020. Na razie brak informacji o opóźnieniach.


Zombicide: 2nd Edition - oryginalna data wysyłki: 11.2020. Na razie brak informacji o opóźnieniach.

Eternal Adversary - oryginalna data wysyłki: 01.2021. Brak oficjalnych informacji o opóźnieniach, jednak brak też konkretnych informacji o projekcie. Eternal Adversary to kampania, co do której mamy największe obawy o niepowodzenie, bo autor od kilku miesięcy publikuje aktualizacje, w których mówi o tym, że w zasadzie nie ma nic do powiedzenia (dosłownie). 

Jak do tej pory z kampanii crowdfoundingowych dotarły do nas Crave, którego recenzję możecie znaleźć tutaj oraz Fuzzy Mage Fight, o którym jeszcze nie pisałem, bo w mniejszym gronie osób jest mocno rozczarowujący, ale chciałbym jeszcze przetestować go grając w więcej osób. Powoli zbliża się czas kiedy zaczną przychodzić także i większe produkcje, o czym na pewno będę was informował.


*Zdjęcia pobrane z oficjalnych kampanii Kickstarterowych poszczególnych projektów.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

O chamstwie i czarnym humorze, czyli recenzja Kart Dżentelmenów

O umieraniu i nienawiści, czyli recenzja Dark Souls [część 2 - przygotowanie do rozgrywki i mechanizmy]

Diorama na konkurs Oathsworn: Into the Deepwood